چه علامتهایی قابل ثبت نمیباشند؟
• واژههای عام: برای نمونه اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری “مبل” را برای فروش مبلمان ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد! چون “مبل” واژهای عام میباشد.
• واژههای توصیف کننده: اینها کلماتی هستند که معمولآ به منظور توصیف چیزی بکار میروند. برای نمونه ثبت کلمه “شیرین” برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف میکند. در واقع اگر به تولیدکننده شیرینیجات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه “شیرین” داده شود و یا برای تولیدکننده آب معدنی حق استفاده انحصاری از کلمه “گوارا” داده شود، کاری ناعادلانه خواهد بود. به همین ترتیب واژههایی مانند سریع، برتر، کلاسیک، نوآورانه و… به احتمال زیاد مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند! مانند: شیرینعسل، پیکبرتر و… در این صورت درج عبارتی دال بر اینکه در خصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمیشود ضروری است.
• علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علامتهایی هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه میکنند! به عنوان نمونه عرضه مارگارین (کره گیاهی) به بازار با علامتی که تصویر یک گاو را داشته باشد مردود خواهد شد! برای اینکه مصرفکنندگان به احتمال زیاد تصور خواهند کرد که این علامت متعلق به فراوردههای لبنی (کره حیوانی) میباشد.
• علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند: بطور کلی اسمها و یا تصویرهایی که موازین و هنجارهای اخلاقی حسنه و مذهبی، که عمومآ پذیرفته شدهاند را نقض کنند، بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
• پرچمها و نشانهای سلطنتی: علائم رسمی دولتی و نشانهای کشورها و سازمانهای بینالمللی که نمونهای از آنها به دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.
• عین یا به طرز گمراه کنندهای شبیه یا ترجمه یک علامت تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است.
به صورت کلی طبق ماده ۳۲ قانون ثبت علائم و اختراعات، علامتهای تجاری در موارد زیر قابل ثبت نمیباشند:
1. نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.
2. خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
3. مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.
4. عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بینالدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بینالمللی تأسیس شدهاند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
5. عین یا به طرز گمراهکنندهای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است.
6. عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
7. عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود